top of page

Wat is overspanning of burn-out nu eigenlijk en hoe herken ik dit?

Overspanning of burn-out is een staat van mentale en fysieke uitputting. Je bereikt die staat door een te grote blootstelling aan stress, én het letterlijk uitputten van je geest en lichaam doordat je over een lange periode meer energie hebt verbruikt dan je kon aanvullen d.m.v. rust en slaap.


Hoe herken ik een overspanning of burn-out.

Er zijn heel veel klachten die je lichaam aangeeft die gekoppeld kunnen worden aan stress.

Het lichaam zal namelijk steeds meer signalen aangeven om je te laten opmerken dat het niet goed met je gaat. Als je al langere tijd gestrest bent dan merk je deze signalen waarschijnlijk in eerste instantie helemaal niet op.


Ik noem hieronder enkele alarmbellen;


  1. Je voelt je vaker zonder reden down of somber en vraagt jezelf constant af waarom het opeens zo moeilijk is om je ‘normaal’ te voelen.

  2. Je ervaart spanning, paniek of angst op momenten die je normaal geen spanning geven. Je twijfelt of er iets mis met je is.

  3. Je hebt het gevoel dat je de controle en regie over het leven kwijt bent. Het lijkt bijna alsof ‘iemand anders’ bepaalt wat er met je gebeurt.

  4. Activiteiten in je agenda zijn ’teveel’ voor je en kunnen zorgen voor spanning. Je merkt dat je vaker thuis wilt blijven.

  5. Je hebt (vage) pijnklachten in je lichaam en er komen pijntjes bij. bv. hoofdpijn, nek-schouderklachten, spijsverteringsproblemen, duizelingen, hartkloppingen, wazig zien etc.

Hoe herstel ik van overspannenheid of burn-out


Vaak denken mensen dat ze het zelf wel kunnen oplossen. Een paar dagen vrij nemen en een aantal avonden vroeg naar bed. Maar dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat je op eigen kracht kan herstellen van een gebroken been. Het is dan toch echt handig om even naar het ziekenhuis te gaan. Je krijgt gips om te lopen, en ze vertellen je wat je wel en niet moet doen tijdens je herstel. Op die manier herstelt je gebroken been vele malen sneller dan wanneer je niet naar het ziekenhuis was gegaan. Dat werkt ook zo bij overspannenheid en burn-out.


Als je namelijk het alleen kon oplossen had je ook nooit in deze situatie terecht gekomen.

Voor overspanning en burnout een heb je een plan voor herstel nodig. Zodat je weet hoe je je herstelperiode moet inzetten en gebruiken om de periode van herstel zo kort mogelijk te houden.


Doe je dit niet dan herstel je niet of veel langzamer.

Een veel gehoorde vraag van mijn coachees is;


Ik wil graag zo snel mogelijk mijn oude leven oppakken, hoe ga jij mij daarmee helpen?

Niet.

Als je herstel van overspanning of burn-out succesvol is, ga je nooit meer terug naar je oude leven. Kijk, je oude leven is namelijk de reden dat je een overspanning of burn-out kreeg. Het zijn je oude gewoontes en je oude overtuigingen die daarvoor gezorgd hebben. Coaching door mij brengt je inzichten dat je niet eens meer terug wilt naar je oude leven. Het lijkt er in veel opzichten nog wel op maar is op vele vlakken verbeterd. Een 2.0 versie zeg maar...

Je leeft met minder stress zodat het niet anders kan dat je leven leuker is met meer plezier dan daarvoor.

Je zou dan zelf bijna kunnen zeggen dat je overspannenheid of burn-out zelf veel goede dingen oplevert, ook al geloof je dat nu nog niet.


Mocht je denken na het lezen van dit stuk ik kan wel wat hulp gebruiken. Neem contact met mij op en dan plannen we een gratis sessie van 30minuten waarin we samen kijken wat jij nodig hebt.



Recente blogposts

Alles weergeven

Comentários

Avaliado com 0 de 5 estrelas.
Ainda sem avaliações

Adicione uma avaliação
bottom of page